+48 33 854 27 11

kom. 509 966 486

+48 33 854 29 92

info@klinika.orw-muflon.com.pl

Suplementy dla kręgosłupa i stawów

Starannie opracowany plan żywienia, uwzględniający właściwe substancje odżywcze, wzmacnia plecy i zapobiega dolegliwościom. Szczególnie prawidłowe odżywienie krążków międzykręgowych, kości i stawów umożliwia im wykonywanie codziennych zadań. Proste, ale skuteczne: aby krążki międzykręgowe mogły zachować ruchomość i elastyczność, trzeba im zapewnić wystarczającą ilość płynów. I dlatego należy pić do 3 litrów wody lub niesłodzonej herbaty dziennie.

Aby uniknąć rozkładu struktury kości, znanego jako osteoporoza, konieczne jest dostarczanie organizmowi takich substancji mineralnych jak wapń i magnez. Źródłem wapnia są zarówno produkty mleczne, np. jogurty i sery, jak i ciemnozielone warzywa, a także nasiona i różne rodzaje wody mineralne z niską zawartością sodu. Witamina D umożliwia wchłanianie wapnia z układu pokarmowego do krwi i jego odkładanie się w kościach. Niewielkie ilości tej witaminy są zawarte w niektórych środkach spożywczych, między innymi rybach, awokado i jajach, a organizm dodatkowo potrzebuje energii słońca, aby móc ją pobierać przez skórę. Kiedy świeci słońce, wystarczy 20-minutowy pobyt na wolnym powietrzu, aby uzupełnić jej niedobór. Zdrowiu mięśni sprzyjają środki spożywcze zawierające magnez: produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i orzechy – szczególnie orzechy włoskie, które odprężają mięśnie i eliminują ucisk z kręgosłupa. W szczególnych przypadkach – na przykład przy podwyższonym ryzyku osteoporozy – konieczne jest dodatkowe przyjmowanie witamin lub substancji mineralnych w suplementach diety. Ponieważ jednak zbyt wysokie dawki mogą być szkodliwe, zaleca się zawsze konsultację z lekarzem. Lekarz ustali indywidualne zapotrzebowanie i sprawdzi, czy oprócz zrównoważonej diety potrzebne są jakieś tabletki.

Z w związku z tym, że bardzo dużym obciążeniem dla stawów i pleców jest nadwaga, należy unikać wysokokalorycznych składników diety, takich jak alkohol, cukier i tłuszcz, lub spożywać je w umiarkowanych ilościach. Dbając o zdrową i zrównoważoną dietę, a także wystarczającą ilość ruchu, można skutecznie zapobiegać schorzeniom pleców i stawów i zapewnić sobie dobre samopoczucie.